keskiviikko 26. lokakuuta 2016

ei, en ole katkera

Ei, en ole katkera (2014)


Kuka Te olette sanomaan kuinka minun kuuluu kärsiä? Kiitoksia ruusuista, joita kukaan heimostanne ei koskaan vaivautunut lähettämään, kiitoksia mielihuvista, suuria kiitoksia yksinäisistä nurkista suurissa taloissanne. Kiitoksia jumalille yksinäisyyksistä, ne ovat lähinnä kuolemaa kaikista näistä hetkistä.

Tunnen kuun vedon, tunnen matalapaineen, tunnen huimausta pallon kiertoliikkeestä ja lapsen keinusta. Kaipaan ainutta levollista asiaa. Kaipaan mahdottomaan rauhaan. Kaipaan kaipauksen loppumista. Niin kauan kuin kaipaan, kaipaus jatkuu, huimaa, korventaa.

Minä olen väsynyt ihmiskunta. Kaikki pienet lapseni huokaavat ensimmäisen henkäyksensä jo uupuneina. Tervasuota, ikiroutaa, myöhästyneitä mammutteja, odotamme planeettaa, jonka läheisyyden muutama meistä jo musertavana tuntee. Kun pilvi väistyy, se peittää taivaan. Vasta herkimmät ovat luovuttaneet työnsä. Vasta minä seison huterilla jaloillani keskellä tietä, vasta minä kaadun ja peitän silmäni, avaan silmäni.

Elämä on syöpäläisten rei'ittämä, seuraama. Kaikki taistelevat puhtaudesta. Vain viisastuneet luovuttavat. Vain väsyneet ja surulliset lakkaavat tappamasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti