perjantai 24. maaliskuuta 2017

oletetut joukot

missä ne ovat, ihmisesi ja eläimesi? Ne jotka nimeesi liitetään, joiden hammaslääkäristä kerrot, joiden juhlapäivää vietät, ensi viikolla, seuraavassa paratiisissa, viidennessä ulottuvuudessa? Missä on näkymätön laumasi, viiteryhmäsi, omaisuutesi, tutkintosi? Pyydät niistä kunniaa tai niille leipäpalaa.

kun olen yksin silloin kun olen yksin, omassa ikkunassani jota en omista, kun katselen hänen taloaan auringossa, joka ei ole aurinko, jossa talo ei ole hänen, ajattelen, että hän on liikkuva kuvio aivoissani, jotka eivät ole minun. Enkä ole yksin.

kuuntelen surullista kertomustasi lapsista, suvusta ja talosta. Menetyksistä, rakkauden kivusta. Ja säälin, sinua, sähköeläintä tunnejärjestelmässäni, en haamujasi, jotka kiertävät koristenauhoina kemiallista pukuasi, täydentävät ihosi verkkokuviota eivätkä koskaan saa piirteitä ulkopuolellani.

olen korva sinulle, joka olet minulle impulssi, jakolinja henkilöyteeni tai vain majatalo sen varrella. Lämmitämme myötätunnolla.

koira nukkuu pöydän takana, näen hänestä enemmän, kun kurkotan yli. Kun olin pienempi ja ehdottomampi, eläimen täytyi olla kuvassa kokonaan, tai todellisuus häiriintyi. Kuin elokuvan lapsuudessa, jossa yleisölle ei voinut näyttää lähikuvia, ihmisen kappaleita.

mutta mikä on kokonaista? Täytyykö jokaisen jalan näkyä jokaisesta kulmasta, tarvitaanko huolellisempia picassoja?

jossain huomisessa otan häntä kädestä ja todellisuus tuntuu totuudelta taas, olemisen rajat painetaan unohduksen kultaisilla päiväpeitoilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti